Monday 3 May 2010

PETUA : TOLAK HUJAN


Apabila berlansung sesebuah majlis perkahwinan...cuaca merupakan aspek yang paling berpengaruh... Ada bakal pengantin yang tidak mahu melansungkan majlis perkahwinan mereka di akhir-akhir tahun kerana pada waktu tersebut, negara kita mengalami musim tengkujuh.

Namun di awal tahun pula, berlaku sebaliknya..walaupun masih boleh dikategorikan sebagai bukan musim kemarau.. tetapi cuaca yang panas terik menimbulkan bahang yang sangat panas.. tidak kira pada waktu pagi atau malam..

Ini kerana apabila cuaca panas sangat, ia akan menimbulkan rasa kurang selesa kerana kita akan berpeluh2..pengantinlah yang paling terasa kehangatannya...Senang kata, habis make up cair...hehehee
Mak Andam pula terpaksa bekerja keras dengan membawa kotak tisu kehulu kehilir bagi memastikan pengantin nampak anggun sepanjang majlis.

Oleh sebab itu, cuaca mempengaruhi mood ramai yang terlibat dalam majlis sesebuah majlis perkahwinan dari pengantin hinggalah kepada tetamu.

Hujan lebat juga akan menjejaskan sesebuah majlis perkahwinan... mungkin ramai tetamu yang terpaksa membatalkan kehadiran atas sebab tersebut. Pengantin juga akan merasa kurang selesa kerana terpaksa berjaga2, takut terkena tempisan hujan yang boleh membasahkan dan mengotorkan busana mereka.

Ada yang percaya.. untuk melansungkan majlis perkahwinan.. ahli keluarga pengantin haruslah berjumpa bomoh tolak hujan agar majlis mereka dapat berlansung seperti yang diharapkan. Namun masih ada juga yang kurang percaya dengan pernyataan ini.

Selain daripada tolak hujan, ada juga yang mengatakan.. apabila tiba hari majlis berlansung.. tiba-tiba hujan turun.. ambil baju kegemaran pengantin dan baling ke atas bumbung.. Hujan akan berhenti.. tetapi tidaklah serta merta...

Saya pernah bertanya kenapa rakan-rakan akan petua ini, ramai yang mengakui pernah mendengar petua ini dan ada yang telah mencubanya. Hampir 40% mengatakan petua ini mujarab..30% tidak pernah mencuba dan 20% tidak mempercayainya..

Kepada pembaca.. saya berharap agar jangan mempercayainya sangat kerana setiap kejadian itu adalah dengan kehendak Allah S.w.T.. Anggap saja ia sebagai kebetulan.. mungkin Allah memakbulkan doa kita agar hujan cepat berhenti dan kebetulan ada yang membaling baju ke atas bumbung... :)

|| written by c|kFN ||

No comments:

Post a Comment