Thursday 29 April 2010

[TIPS UNTUK BAKAL PENGANTIN XXL]


Kesukaran untuk memilih busana pengantin yang sesuai untuk yang bersaiz XXL memang dirasai. Oleh itu, bakal pengantin disarankan untuk membuat sendiri busana persandingan / pernikahan. Walaupun harga lebih mahal berbanding sewa busana pengantin, namun perkahwinan adalah yang terpenting dan sekali untuk seumur hidup. Jadi adalah berbaloi untuk belanja. Pereka fesyen anda akan memberi cadangan mengikut jenis fabrik dan warna yang sesuai dengan pengalaman yang mereka miliki.

Sekiranya anda ingin menyewa busana perkahwinan di butik-butik perkahwinan, anda boleh cuba menghubungi beberapa butik untuk memastikan ada saiz yang sesuai terlebih dahulu. Ini dapat menjimatkan masa, kos dan tenaga anda.

Kesukaran untuk mencari kasut yang sesuai bagi saiz XXL juga mungkin berlaku. Untuk itu, anda mungkin boleh membuat servey dibeberapa kedai kasut ataupun mengambil kasut baru sendiri. Anda boleh meminta pereka busana anda menghais sekali kasut anda supaya secocok dengan busana anda.

Semasa memilih busana persandingan, anda digalakkan untuk mencari teman yang berfikiran positif. Teman anda ini dapat memberikan pandangan positif dan galakan kepada anda untuk meningkatkan semangat anda supaya tidak mudah putus asa mencari busana yang sesuai dan padan dengan anda.

Anda perlu memberi keyakinan terhadap diri bahawa andalah yang tercantik pada hari perkahwinan anda. Tanamkan sifat positif dalam diri anda iaitu kecantikan bukan sahaja kerana anda ramping atau mempunyai bentuk badan yang menarik, sebaliknya kecantikan berasal dari hati yang suci disertai dengan persiapan yang menarik dalam majlis perkahwinan khas untuk anda.

Jenis potongan baju pengantin juga memainkan peranan penting. Ia boleh memberi keseimbangan kepada bentuk badan seseorang. Baju dan kain potongan duyung sangat sesuai untuk pangantin lebih gempal kerana dapat menutupi punggung. Belahan di bahagian depan badan dapat memberi keseimbangan ilusi panjang kepada pemakai.

Pengantin yang bersaiz XXL juga perlu bijak memilih kain yang sesuai untuk mengurangkan ilusi besar pada badan. Untuk itu, pilihlah fabrik lace yang lembut dapat membuat badan anda kelihatan kecil. Elakan fabrik yang keras seperti kain songket dan baldu.

Penggunaan ‘vale’ atau layah kepala perlu labuh dari punggung ke bawah. Ini boleh menunjukkan seseorang lebih tinggi dan bergaya apabila layah melepasi bawah punggung. Sekiranya potongan layah singkat, ia menjejaskan penampilan pengantin kerana nampak lebih rendah dari ketinggian asal.

Warna juga memainkan peranan yang penting. Warna yang paling sesuai perlu mempunyai keseimbangan daripada gabungan warna cerah dan gelap. Pilihan yang sesuai ialah warna yang lebih gelap seperti ungu tua atau biru tua kerana warna berkenaan memberi ilusi yang lebih langsing, kecil dan ramping dari saiz sebenar.


|| written by c|kFN ||


No comments:

Post a Comment