Wednesday 28 April 2010

[MANDI BUNGA ]


Amalan ini sudah dilakukan sejak zaman berzaman. Namun masyarakat kita pada hari ini ada yang kurang mempercayai akan amalan ini dan lebih terarah pada cara moden untuk mengembalikan keremajaan kulit seperti suntikan Vitamin C dan Botox yang memperuntukkan sejumlah perbelanjaan yang amat besar.

Ada mitos mengatakan bahawa mandi bunga adalah untuk membuang sial dan ada yang menganggap ia adalah perbuatan syirik dimana ia menggunakan jampi serapah. Namun disebalik pernyataan tersebut kita tidak sedar akan keistimewaan bunga yang Allah jadikan dengan berbagai khasiat yang pelbagai dan keharuman yang segar.

Jika tidak, masakan shampoo-shampoo yang terdapat di pasaran kini menggunakan khasiat bunga untuk merawat kembali rambut kita yang rosak. Purfume-purfume menggunakan wangian bunga sebagai haruman untuk dikomersialkan.


Berbalik kepada amalam mandi bunga tadi, secara tradisionalnya, ia dilakukan oleh pengamal perubatan tradisional dengan bacaan Al-Quran bertujuan membantu mereka yang mempunyai masalah peribadi seperti lambat mendapat jodoh atau mengalami masalah rumah tangga. Namun harus diingatkan, ia bukanlah perbuatan syirik kerana amalan ini digabungkan dengan bacaan Al-Quran Al-Karim.


Bunga dijadikan bahan utama kerana keistimewaan bunga iaitu ia sering menyerikan sesuatu contohnya sebuah taman tidak akan berseri jika ia kosong tanpa ada tumbuhan yang berbunga. Namun jika taman itu dikelilingi dengan tumbuhan-tumbuhan berbunga, dia kelihatan berseri dengan warna dan keharuman bunga tersebut.


Ramai yang mengangap, jika kita mahu mandi bunga, kita harus mencari 7 jenis bunga untuk dibuat mandi. Sebenarnya satu atau dua jenis bunga sudah mencukupi. 7 jenis bunga adalah untuk menyerikan tab mandi kita dengan warna-warna bunga tersebut disamping kita akan lebih menikmati khasiat dari bunga-bunga tersebut. Tetapi dari segi saintifik, ia menyatakan aura dan bauan bunga mempunyai tenaga sendiri dan bertindak balas dengan tenaga dalam tubuh seperti kuasa magnet.


Kuasa bunga selain menyerikan taman kita dan memberi haruman yang segar kepada kita apabila menghidunya, ia juga kaya dengan khasiat untuk tubuh badan kita. Inilah tujuan sebenar mengapa kita harus mandi bunga, kerana ia mampu menjadikan wajah kita berseri dan nampak segar. Ia juga mampu menghilangkan bau badan kita di samping mencantikkan kulit kita dan menaikkan seri wajah.

Oleh itu, kepada bakal-bakal pengantin anda boleh cuba mengamalkan mandi bunga kerana ia lebih menjimatkan dan anda mendapat kecantikan asli berbanding dengan rawatan moden yang mempunyai risiko yang tinggi apabila anda melakukannya. tidak perlu ke Spa, ada boleh melakukan sendiri di rumah atau memintan bantuan ibu/kakak untuk mendikan anda. Disamping menyerikan kulit, ia juga dapat mengeratkan hubungan anda dengan keluarga sebelum status anda bertukar dan menjalani kehidupan baru.

|| written by c|kFN ||

No comments:

Post a Comment