Wednesday 28 April 2010

[ PAKAIAN PENGANTIN ]

MASYARAKAT INDIA

Di hari perkahwinan, pengantin lelaki India akan memakai dhoti dilengkapi dengan turban manakala wanitanya memakai sari yang digandingkan dengan choli ketat. Wanita remaja mengenakan skirt labuh 'Ihenga' juga dipadankan dengan baju pendek atau choli. Lelaki Punjabi menggayakan dhoti atau kurta dan wanitanya mengenakan salwar-khameez-dupatta iaitu seluar dengan baju labuh yang diperindah dengan sulaman benang emas dan labuci.

MASYARAKAT CINA


Cheongsam dipakai oleh pengantin perempuan berketurunan Cina. Ia merupakan pakaian tradisi masyarakat cina. Namun kini ia semakin dilupakan terutamanya untuk majlis perkahwinan kerana bakala pengantin lebih senang untuk memakai gaun pengantin pada hari bersejarah mereka.

MASYARAKAT MELAYU

Baju kurung dan baju melayu selalu diperagakan sewaktu majlis pernikahan. Warna yang selalu menjadi pilihan bakal pengantin adalah putih kerana ia melambangkan kesucian percintaan mereka.

Untuk majlis memotong kek, bakal pengantin boleh memperagakan gaun. Selalunya majlis memotong kek diadakan pada sebelah malam dan hanya dihadiri oleh kaum keleuarga dan sahabat rapat sahaja.

MELAYU JAWA



MELAYU MINANG



Berikut adalah pakaian perkahwinan bagi masyarakat minangkabau. Pengantin perempuan selalunya dihias dengan sunting iaitu salah satu hiasan di kepala dengan seperti tanduk ameh bintang dan suntingan gadang.


:: Sekadar gambar hiasan ::

No comments:

Post a Comment