Thursday 29 April 2010

[MENU MAJLIS PERKAHWINAN BAGI MASYARAKAT MELAYU]

Menu hidangan pada hari perkahwinan anda adalah penting kerana ia disajikan untuk para tetamu.. Anda tidak boleh ambil mudah dengan menyajikan menu sekadar ala kadar sahaja. Harus di ingat, ada tetamu yang datang dengan perut kosong semata-mata ingin menghadiri majlis perkahwinan anda. Oleh itu, anda haruslah mestikan sajian yang dihidangkan adalah enak dan boleh dimakan oleh semua golongan usia. Tidak kisahlah sama ada memasaknya secara bergotong royong atau menyerahkan kepada khidmat katering.

Jika anda menggunakan khidmat katering, sebelum anda memilih untuk mengambil katering tersebut, anda haruslah mencuba terlebih dahulu masakan yang disediakan oleh katering tersebut. Jangan kerana perkhidmatan yang disediakan murah dan anda ingin mengurangkan buget, anda terus membuat keputusan tanpa mengetahui akan khidmat masakan yang disediakan.

Perlu anda tahu bahawa kadang kala dek kerana keenakkan hidangan yang anda sajikan kepada para tetamu pada hari bersejarah anda itu, ia akan membuatkan tetamu sentiasa mengingati majlis anda dan tidak dapat melupakan kesedapan hidangan yang anda sajikan manakala jika berlaku sebaliknya, tetamu tetap akan mengingatinya tetapi meninggalkan dakwat hitam dalam kenangan mereka pada hari bersejarah anda itu.

Bagi masyarakat melayu, setiap kali menghadiri majlis perkahwinan, menu yang biasa disajikan adalah : -

1. Nasi Minyak (kerana ia begitu sinonim dengan majlis perkahwinan)

2. Ayam Masak Merah

3. Rendang Daging

4. Dalca

5. Acar buah


dan

*

**

***

****

*****

6. Buah-buahan sebagai pencuci mulut.


Namun kini, menu tersebut telah diperbagaikan, seperti :-


7. Nasi putih (bagi yang kurang berminat dengan nasi minyak)

8. Papodom

9. Sambal Sotong

10.Kari Daging


dan

*

**

***

****

*****

-------> sebagai pencuci mulut


11. Tapai

12. Cendol

13. Kuih-Muih


Kepada yang berkemampuan, anda mungkin boleh lagi menambah hidangan untuk para tetamu. Tetapi harus diingatkan supaya anda memilih menu yang betul-betul boleh dimakan oleh majoriti tetamu yang anda undang bagi mengelakkan dari berlaku pembaziran.


|| written by c|kFN ||


3 comments: